intel-core-i99-petala-langit
Saya adalah pengguna sistem operasi Windows 64-bit (x64) sejak tiga tahun lepas lagi, dan boleh dikatakan saya amat puas hati menggunakan 64-bit Windows berbanding 32-bit Windows.
Sekiranya anda menggunakan Ram 4 GB atau lebih, saya cadangkan anda untuk menggunakan 64-bit Windows bagi menggunakan sepenuhnya keupayaan hardware komputer anda di mana terdapat limitasi penggunaan Ram sekiranya anda menggunakan Windows 7 32-bit.
Selain itu, anda juga boleh menggunakan perisian yang direka khas untuk platform Windows 7 x64 dan ianya dioptimasi supaya lebih laju, stabil dan selamat.

Senarai Perisian Penting untuk Windows 64-bit

5. Utilities : CCleaner 64-bit
6. Microsoft Office : (Word, Powerpoint, Excel ) 64-bit
7. Media Player : Potplayer 64-bit | iTunes 64-bit
8. Compression : WinRAR 64-bit | 7zip 64-bit
9. Torrent : uTorrent 64-bit
10. Productivity : Windows Live Essentials

Beberapa Mitos Windows 64-bit

1. Windows 64-bit tidak boleh main game

pes-fifa
- Ini adalah tidak benar sama sekali, kerana sepanjang saya menggunakan Windows x64 sejak lebih 3 tahun memang tiada masalah untuk bermain game PC.
- Tidak kira Fifa, PES, Street Fighter IV, Battlefield 3 mahupun Angry Birds…tiada masalah bermain permainan PC dalam Windows 64-bit

2. Windows 64-bit tidak boleh install perisian bukan 64-bit

windows-64-bit
- Tidak benar, kerana anda boleh install perisian bukan 64-bit dan ianya akan dimasukkan ke dalam folder Program Files (x86). Ini bermakna anda akan mempunyai dua folder Program Files dan juga Program Files (x86) sekiranya menggunakan Windows 64-bit.

3. Windows 64-bit adalah berat dan tiada drivers hardware

Sekiranya anda menggunakan Ram yang banyak (lebih 4 GB ram) adalah digalakkan mengunakan Windows 64-bit kerana ianya menjadikan computer anda lebih laju dan stabil.
Untuk drivers, anda boleh download drivers yang khusus untuk 64-bit sahaja daripada laman asal pembuat hardware anda. Driver 32-bit tidak boleh diinstall di dalam komputer menggunakan 64-bit.

Bermula Mac OS X Lion (10.7) Apple telah menjadikan OS X sebagai 64-bit secara default dan ianya bertujuan menggalakkan pengguna supaya lebih maju dan tidak lagi menggunakan perisian 32-bit.
Pengguna Windows juga harus beralih kepada sistem operasi 64-bit dan jika perlukan Ram lebih sila beli sekarang sebab Ram sangat murah. 4 GB DDR3 boleh dapat dengan harda RM60-70 saja.
Jika anda mempunyai key Windows yang sah, anda boleh download ISO Windows 7 64-bit daripada link rasmi Microsoft.

Incoming search terms: